Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Falu kommun
Kontaktcenter (inklusive växel och reception)
Kontaktcenter@falun.se
Telefon: 023-830 00

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell.

Publicerad 2016-05-16

Figurer och handavtryck i glada färger

Babblarna har hittat hem på Stallgården

På förskolan Stallgården har sex Babblare flyttat in under läsåret, de finns i förskolans rum och på förskolans gård.

Från början bodde de i en ryggsäck och kom till förskolan som ett utbildningspaket för att göra språkinlärningen rolig och inspirerande. Med hjälp av Babblarböcker, memo, musik och figurer var det bara att sätta igång med lek och språkträning där fantasin fick flöda fritt.

Efter att ha jobbat med Babblarna vid särskilda tillfällen kände pedagogerna dock att något saknades, materialet blev liggande mellan samlingarna och Babblarna bidrog inte till vardagslärandet på det sätt pedagogerna önskade. För att komma vidare i det pedagogiska arbetet googlade personalen hur andra förskolor jobbat med Babblarmaterialet och inspirerades till att göra en omstart med materialet.

Idag har de olika Babblarfigurerna knutits till Läroplanens olika delar, de har ett varsitt rum inne i förskolan och egna hus på förskolans gård. Babblarna hjälper pedagogerna att väcka barnens nyfikenhet på värdegrundsfrågor, natur, teknik, matte, språk, rörelse och skapande. Babblarna utmanar barnens förmågor, visar på samband och skapar förståelse för det som händer i barnens vardag. De olika figurerna Doddo, Dadda, Diddi, Bobbo, Babba och Bibbi har sina olika intressen och tillsammans med barn och pedagoger lär de sig mer om världen på ett lust- och lekfullt sätt.

När vi kommer på besök har alla barn samlats ute på gården. Pedagogen fångar barnens uppmärksamhet och i takt med att nya Babblare dyker upp berättar barnen vad de heter, var de bor och vad de tycker om att göra.

-Doddo vill att vi ska vara bra kompisar, berättar ett av barnen.
-Babba gillar att rimma och ramsa men jag kan faktiskt alfabetet, konstaterar ett annat barn.
-Dadda är på semester, kanske i skogen där vi brukar vara, kommer ni ihåg vad vi gjorde där igår, frågar pedagogen.

När samtalet börjar ebba ut menar pedagogen att det är dags att visa oss besökare var Babblarna bor och i samlad trupp tar barnen med oss på en tur över gården. Vi får också se Babblarutställningen med de olika figurerna som barnen tillverkat med hjälp av handtryck, gips, flörtkulor, lera, toarullar och trolldeg.

-Eftersom Dadda är intresserad av natur bestämde vi att den skulle få en egen liten plantering med sig, förklarar pedagogen. Flera föräldrar har berättat att de samlat barnens Babblarfigurer i egna utställningar därhemma, fortsätter pedagogen med ett leende.

Babblarprojektet har givit förskolan ett gemensamt tema, föräldrarna har fått insikt i hur pedagogerna arbetar med läroplanen och barnen har fått nya vänner i Bablarfigurerna.

-Vi ser hela tiden nya möjligheter med projektet, diskuterar vad som kan bli nästa steg och provar olika material och tekniker för att skapa egna figurer. Just nu håller vi på att inreda ett nytt Babblarrum, hoppas ni kan komma tillbaka när det är klart så får vi visa hur det blev, säger pedagogerna med stolt och inbjudande ton.

Text, Lena Mellström Bild, Trons

Sidan uppdaterad 2016-09-05