Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Falu kommun
Kontaktcenter (inklusive växel och reception)
Kontaktcenter@falun.se
Telefon: 023-830 00

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell.

Publicerad 2016-05-02

Barn som spelar på en surfplatta

Barnen visar vägen

På förskolan Gamla Berget är 13 stycken femåringar och deras pedagoger upptagna med att skapa nya världar, byggen och figurer i ett Mine- och Block Craft projekt.

Intresset för att bygga och konsturera, granska kartor och fundera kring hur världen fungerar har länge varit stort på förskolan. Pedagogerna har sett till att det funnits material, plats och tid för detta men dagens projekt tog fart i och med att ett av barnen kom till förskolan och utbrast:

-Fröken, man kan bygga städer på paddan!

Pedagogen började undersöka vilka program som fanns för detta och fastnade för Minecraft som är ett spel som går ut att på att just utforska och bygga nya världar. Därefter diskuterades hur spelet skulle användas för att inspirera barns lärande inom läroplanens alla målområden och vilket material som kunde komplettera den digitala världens konstruktioner. En av pedagogerna berättar:

-Det gäller att våga haka på, inte vara rädd att följa barnens idéer. Genom projektet lär jag mig nya saker varje dag. Vi vuxna vet vilka läroplansmål vi strävar mot och skapar förutsättningar för barn att lära men i vårt projekt är det barnen som visar vägen!

Förskolans 13 femåringar är uppdelade i två mindre grupper när man jobbar med projektet. Lärplattan och Minecraft spelet fungerar som en inspiration där nya världar och byggen tar form genom barnens val. Favoritmiljöerna, byggena eller figurerna skrivs sen ut och återskapas med hjälp av papper, kartonger, lego eller ett material som kallar "Plus Plus". Plus Plus är designsystem där små, kantiga, bitar gör det möjligt för barnen att vara kreativa och bygga i 2D eller 3D.

-Man bygger olika block! Det viktigaste är att bygga gräs, för det har man på hela världen, där man går, förklarar ett av barnen och visar sen med snabba fingrar hur de olika Plus Plus bitarna kan sammanfogas. -Sen kommer vatten, för det finns ju också rätt så många sjöar, tillägger barnen med stolt röst.

På förskolan har projektet bidragit till många spännande lärtillfällen där barnen diskuterar, hittar nya lösningar och hela tiden provar olika tekniker för att utforska och bygga nya världar. Genom pedagogisk dokumentation följer man upp projektet och vilket lärande som sker hos och mellan barnen.

-En effekt av projektet är att barnens intressen för det digitala har inspirerat till ett skapande i mer traditionellt material. Barnen har lärt sig att visualisera digitala bilder, samarbeta och skriva små namnkort för olika block, konstaterar pedagogen som fångade upp fröet som sen startade hela projektet.

Barnen är mycket stolta över sitt projekt, de visar oss runt i rummen och pekar på allt de gjort eller är på väg att göra. Tre barn sitter runt lärplattan och visar oss hur Minecraft spelet går till:

-Det är bara att följa spåret… Jag har redan gjort det… så här. Man kan bygga hus, kolla kartor och andra världar… Det är jättekul och jag har till och med laddat ner det hemma så jag och min storebror kan göra det tillsammans efter förskolan! förklarar barnen tålmodigt när vi försöker förstå vad de gör.

Text Lena Mellström, Foto Trons

Sidan uppdaterad 2016-09-05